Suzuki DF 6 AS
Bärbara utombordare med många funktioner
DF6AS Lättviktare som kan stuvas på tre olika håll. Suzukis modeller DF4A/5A/6A har flera innovativa lösningar som gör dem otroligt lätta att använda och förvara. Den låga vikten och ett extra bärhandtag gör det lätt och enkelt att lyfta av och på båten. Den nya konstruktionen gör även förvaringen enklare genom att man kan förvara dem på tre olika håll utan risk att olja läcker ut. Ett förbättrat bränslesystem och trycksatt smörjsystem med oljefilter gör de nya modellerna lätta att starta och mycket pålitliga. Det nya tilt sustemet för enklare justering och grundsmygläge bidrar också till att motornerna blir väldigt användarvänliga.
Suzuki DF6A drivs av en 1-cylindrig fyrtakts OHV-motor med en slagvolym på 138 cm3. Låg vikt och utomordentligt bra vridmoment både vid lågt varvtal och i mellanregistret ger förträfflig acceleration. Digital transistoriserad tändning (CDI) ger dig exakt tändning som har inbyggd varvtalsbegränsare. Rorkulten är konstruerad för bekväm användning och bättre viktfördelning. Dessutom ingår en växelspak för F-N-B och 180º styrning som ger dig en smidig manövrering. Motorn har en inbyggd 1,5 l tank och ett rejält bärhandtag.
Garanti
7 års garanti på Suzuki utombordsmotorer. Vår nya garanti innebär ett bekymmersfritt ägande och trygghet för dig som kund. Många yrkesanvändare såsom t.ex. fiskeguider och ribcharterföretag, väljer Suzuki utombordare på grund av driftsäkerheten och prestandan.
Läs mer om Suzuki 7 års garanti här:
Suzuki DF6A Teknik:
Rigglängd mm | S 381, L 508 |
Startsystem | Manuellt |
Vikt i kg | S 23,5, L 24,5 |
Motortyp | OHV |
Bränslesystem | Förgasare |
Antal cylindrar | 1 |
Slagvolym cm³ | 138 |
Borrning x slag mm | 60,4 x 48 |
Maxeffekt kW | 4,4 |
Rek. fullgasvarvtal rpm | 4750-5750 |
Manövrering | Rorkult |
Choke | Manuell |
Oljevolym | 0,7 liter |
Bränsletank | Inbyggd 1,5 liter |
Tändsystem | Digital CDI |
Generator | 12V, 6A (tillval) |
Upphängning | Bussningar |
Trimlägen | Manuell trim och tilt |
Utväxling | 1,92:1 |
Växellägen | F-N-R |
Avgasutsläpp | Ovanför propellern |
Rek. propeller | 6"-7" |
Miljömärkning
Euro 1 Emissions Standards (EU direktiv 2003/44/EC)
Detta märke representerar anpassningen för de EU-direktiv som gäller avgas- och bullernivå.
EU-direktiven är satta av EU parlamentet och Rådet. Denna standard började gälla från den 1 januari 2006. De utombordsmotorer som uppfyllde emissionsstandarden för 2005 inkluderas även under denna klassificering.
CARB trestjärnig och tvåstjärnig
Stjärnmärkena representerar motorer som håller kraven från California Air Resources Board´s (CARB) 2008 emissionstandard. Det tvåstjärniga märket betyder att motorn håller kraven från 2004. CARB 2008 (trestjärnig) och CARB 2004 (tvåstjärnig) håller 65% respektive 20% lägre emissions än EPA 2006 standarden. Samtliga 2007 års modeller uppfyller kraven för CARB 2008.



Rigglängd

Rätt rigglängd behöver för att propeller och motorns vattenpump ska fungera riktigt och att du ska kunna nyttja motorns prestanda på ett riktigt sätt. Man väljer inte rigglängs efter vattendjupet vid båtplatsen.
Akterspegelns höjd är ett enkelt sätt att faställa om båten behöver en lång eller kort rigg på motorn. Givetvis spelar utformning på botten och typ av båt in på val av rätt längd men utgångsregeln är höjden på akterspegeln.
Akterspegels höjd upp till 434 mm ( under 40 cm ) - Kort rigg
Akterspegels höjd upp till 561 mm ( över 40 cm ) - Lång rigg
Är akterspegels höjd ingen bra måttstock, som på segelbåtar med motorfäste i aktern ( nästa alltid lång rigg till segelbåt ) är tum regeln att antikavitationsplattan ska vara minst 100mm under vattenytan.